КОНСПЕКТ
УРОКУ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
6 грудня 2013 року у 6 - А
класі ЗОШ № 60
Тема: Узагальнення і систематизація
вивченого про прикметник. (Урок-подорож)
Соціокультурна тема: Твій дім,
твоя родина
Мета: Узагальнити
й систематизувати знання про прикметник
як частину мови й удосконалювати вміння застосовувати ці знання на практиці;
Розвивати
уміння асоціативно мислити; навички орфографічного правильного письма; використовувати прикметники в зв’язному мовленні; робити висновки, спів ставляти;
удосконалювати культуру усного та писемного мовлення.
Виховувати любов до природи рідного краю, спостережливість за навколишнім
світом, культуру мовлення.
Формувати
мовну, мовленнєву, інформативну, комунікативну компетенції.
Метод: бесіда
Прийоми: слово вчителя,
взаємоперевірка, переклад, редагування, диференційовані завдання незакінчене
речення, рефлексія.
Тип уроку: закріплення вивченого
Обладнання: 1. Віддруковані картка «Конструкторське бюро» (Додаток 1)
2. Картки «Розряди прикметників » (Додаток
2.)
3. картка – «Бібліотека» (Додаток 3.)
4.картка
«Центр перекладів» . (Додаток 4.)
5. Картки з текстом для редагування. (Додаток
5.)
6. Карта оцінювання
СТРУКТУРНО-КОМПОЗИЦІЙНА СХЕМА УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення
теми та мети уроку.
ІІІ.
Актуалізація опорних знань.
ІV.Повторення вивченого.
1.зупинка
«Конструкторське бюро»
2.зупинка – «Розряди
прикметників »
3.зупинка –
«Бібліотека»
4.зупинка – «Центр
перекладів»
5.зупинка – «Центр
редагування »
V. Підведення підсумків уроку.
VІ. Повідомлення домашнього завдання.
VІ. Підсумки.
Оформлення дошки
Шосте
грудня
Класна
робота
Узагальнення і систематизація вивченого про прикметник
Твій дім, твоя
родина
Морфологія- це розділ
мовознавства …
Прикметник –це частина мови …
За значенням прикметники мають розряди:…..
Якісні прикметники…
Відносні …
Присвійні …
Прикметники творяться різними способами-це..
Оформлення учнівського зошита
Шосте грудня
Класна робота
Узагальнення
і систематизація вивченого про прикметник
Твій дім, твоя родина
Празький, міський, козацький;
молочно – білий, білосніжний, морозостійкий, ніжно - блакитний;
невеликий,
невгамовний, не широкий,а вузький, ранок був не холодний.
а) У лісі мисливці побачили вовче лігво.(Присвійний)
б) Шубу зшили з вовчого
хутра. (Відносний)
в) Після прогулянки хлопець мав вовчий апетит. (Якісний)
Солодший за все плід праці. Самі вищі – чистих душ собори. Та
немає більшого дива, як зазернена хлібна
нива! Хто сам себе опанував, найважчу річ опанував. Вклоняюся тобі, моя
родино найблища! Час – найбільш
надійний порадник.
Туманный – туманний
радостный – радісний
несказанный – несказанний
овощной – овочевий
денежный – грошовий
сказочный – казковий
вишневый –вишневий
1. Снігова вода пахла
свіжістю.
2. Під деревами, на білий, як цукор, снігу лягла тінь від
зеленої ялинки.
3. Блакитне небо просвічує між білими стовбурами беріз та
їх тонкими рожевими гілками.
4. Ясне сонячне
проміння срібною доріжкою лягло по снігу між
довгими тінями.
ХІД УРОКУ
Етап, метод, прийом, форма. Навчальна ситуація
|
Зміст діяльності вчителя
|
Зміст діяльності учнів
|
Час
|
І. Організаційний момент.
|
Добрий день. Посміхніться один
одному, створіть гарний настрій і почнемо працювати .А урок у нас буде
незвичайний урок - подорож.
|
|
|
ІІ. Оголошення теми та мети
уроку.
Мотивація
|
На завершення вивчення теми
пан прикметник залишив вам подарунки. Та от біда: до міста завітала
пакосниця. Вона забрала й заховала подарунки та наробила багато лиха у місті
прикметника.
Ми з вами
повинні виправити все та з’ясувати, де заховані наші подарунки. Для цього
треба буде виконати декілька завдань.
Мета нашого
уроку узагальнити й систематизувати наші знання про прикметник, як частину
мови. Згадати правила творення і написання прикметника, правильно вживати їх
в нашому мовленні. Виховувати моральні цінності.
У якості
підказки пакосниця залишила свій маршрут, за яким нам легше буде працювати.
Оцінки на протязі всього уроку ви будете ставити самі в картці оцінювання,
при виконанні кожного завдання ( 2 бали за правильну роботу, 1 бал як що є 2
помилки, 0 як що зовсім не вірно)
Запишіть у
зошитах: число, класна робота та тему
нашого уроку.
|
|
|
ІІІ. Актуалізація опорних
знань.
|
Незакінчене речення на дошці
Спочатку ми пригадаємо що ж
таке:
Морфологія- це розділ
мовознавства …
|
Про мову, в якому слово вичвається
як частина мови
|
|
Прикметник –це частина мови …
|
Яка виражає ознаку предмета і
відповідає на питання який? чий?
|
||
За значенням прикметники мають
розряди:…..
|
Якісні, відносні, присвійні
|
||
Якісні прикметники…
|
Називають ознаку предмета, яка
може виявлятися більшою чи меншою мірою, і відповідають на питання Який? Яка? Яке?
|
||
Відносні …
|
Називають ознаку предмета за
його відношення до інших предметів і відповідають на питання Який? Яка? Яке?
|
||
Присвійні …
|
Позначають належність
чого-небудь особі чи предмету і відповідають на питання Чий? Чия? Чиє?
|
||
Прикметники творяться різними
способами-це..
|
Суфіксальний, префіксальний,
префіксально-суфіксальний, складання основ і слів
|
||
ІV.
Повторення вивченого.
|
Ми починаємо нашу мандрівку.
Перша зупинка «Конструкторське
бюро»
1. Вставити
пропущенні букви, розкрити дужки.
Праз..кий, міс..кий, козац..кий,
молочно(білий), (біло)сніжний,
(морозо)стійкий, (ніжно)блакитний,
(не)великий, (не)вгамований,
(не)широкий, а вузький, ранок був
(не)холодний.
Поясніть
написання слів.
|
Учні записують в зошит,а два
учня на зворотньому боці дошки. Потім
перевіряють.
Празький,міський,
козацький;
молочно білий,білосніжний,
морозостійкий,
ніжно-блакитний;
невеликий,невгамовний,
не широкий,а
вузький,ранок був не холодний
|
|
Отже, які
типи орфограм зустрічаються в
завданні?
|
написання суфікси ськ, зьк, цьк, написання
складних прикметників, не з прикметниками
|
||
Трішки відпочинемо від письма і
попрацюємо усно .
Учитель говорить слово
учням необхідно їх відновити
(Сухо)путний,(яскраво)червоний,(три)кутний,(синьо)окий,(народно)пісенний,(гірко)солоний,жовто(гарячий),(середньо)вічний,(поштово)телеграфни,(державно)політичний,(західно)український,(м’яс)молочний,(південно)східни,
(вище)згаданий.
|
Учні піднімаються як що слова
пишуться разом, сідають коли слова пишуться через дефіс.
Сухопутний,
яскраво-червоний, трикутний, синьоокий, народнопісенний, гірко-солоний,
жовтогарячий, середньовічний, поштово-телеграфний, державно-політичний,
західноукраїнський, м’ясо-молочний, південно-східний, вищезгаданий.
|
||
Добре, ви знаєте правила написання складних слів.
Друга наша зупинка – «розряди прикметників ». Які розряди
мають ці прикметники .
|
Працюють біля
дошки по черзі. Записують у зошит Зачитують свої відповіді.
А. У лісі
мисливці побачили вовче лігво.(Присвійний)
Б. Шубу зшили з вовчого
хутра. (Відносний)
В. Після
прогулянки хлопець мав вовчий апетит. (Якісний)
|
||
Отже, який можно зробити висновок ?
|
Прикметники можуть переходити з одного розряда в інший.
|
||
Третя зупинка
– «Бібліотека». У книжках пакосниця наробила
помилок у ступенях порівняння прикметників. Наше завдання – виправити помилки
та записати правильно форми ступенів порівняння прикметників.
Солодкіший за все плід праці. (Нар. творч.) Самі вищі – чистих душ
собори.(Д.Білоус) Та немає великішого дива, як зазернена хлібна
нива!(Д.Луценко). Вклоняюся тобі, моя родино най блища! (Д.Павличко)
Час – най більш надійніший порадник. (Нар. творч.)
Який повчальний зміст цих
речень? (моральні цінності)
Так які є ступені порівняння?
|
Речення
записані на картках.
учні
переписують в зошит,виправляючи помилки.Потім
обмінюються
зошитами
і перевіряють. А один учень зачитує і
пояснює орфограму
Солодший
Найвищі
Більшого
Найближчу
Найбільш надійний
Вищий, найвищий
|
||
Четверта зупинка – «Центр перекладів», у якому було стерто переклад прикметників та знищено правила правопису
суфіксів. Ви повинні за поданими
словами скласти правила правопису суфіксів, і правильно перекласти
прикметники та записати їх. На виконання маєте 5 хвилин. (Після виконання проводиться взаємоперевірка та презентація
конспекту, складеного учнями)
Молодці ви вмієте перекладати,але
слід
пам’ятати відмінності в російській
та українській мові.
|
Учень на
дошці ,а останні в зошитах.
Туманний,радісний,несказанний,овочевий,
грошовий,казковий,
вишневий .
.
|
||
П’ята зупинка – «Центр
редагування», Редагування тексту
Поставити
прикметники у відповідну форму. Розкрити дужки, вибравши правильний варіант
написання орфограм.
1. Сніговий
в(о,а)да пахла свіжістю.
2. Під
д(е,и)ревами, на білий, як цукор, снігу лягла тінь від з(е,и)лений ялинки.
3. Блакитний
небо просвічує між білий стовбурами б(е,и)різ та їх тонкий рожевий гілками.
4. Ясний
сонячний промі(н,нн)я сріб(н,нн)ий доріжкою лягло по снігу між довгий тінями.
Ви впоролися
із найскладнішим завданням.
|
Учні записують речення в зошитах
Взаємоперевірка
1. Снігова вода пахла свіжістю.
2. Під деревами, на білий, як цукор, снігу лягла тінь
від зеленої ялинки.
3. Блакитне небо просвічує між білими стовбурами беріз
та їх тонкими рожевими гілками.
4. Ясне сонячне проміння срібною доріжкою лягло по
снігу між довгими тінями.
|
||
Підводячи
наші підсумки ви впорались із усіма труднощами. Отже, на наступному уроці ми
можемо почати вивчати ще одну частину мови –числівник.
|
|
||
V. Підведення підсумків уроку.
|
Рефлексія
Сьогодні я навчився ..
Я не вмів .а тепер вмію …
Мені ще треба довчити….
Учні виставляють оцінку в
картку само оцінюванняі здають її вчителю .Вчитель виставляє свою оцінку і
виводить бал.
|
|
|
VІ. Повідомлення домашнього завдання.
|
Вправа 349 або скласти міні
–твір опис «Зимова казка».
|
|
|
Картка №1
1. Вставити пропущенні
букви або розкрити дужки.
Праз..кий, міс..кий, козац..кий,
молочно(білий), (біло)сніжний,
(морозо)стійкий, (ніжно)блакитний,
(не)великий, (не)вгамований,
(не)широкий, а вузький, ранок був
(не)холодний.
2. Які типи
орфограм зустрічаються в завданні?
Розділіть їх крапкою з комою.
Поясніть написання слів.
Картка2
Визначити розряд прикметника
А. У лісі мисливці побачили вовче лігво
Б. Шубу зшили з вовчого хутра.
В. Після прогулянки хлопець мав вовчий апетит.
Картка3
Третя зупинка – «Бібліотека». У книжках пакосниця наробила
помилок у ступенях порівняння прикметників. Наше завдання – виправити помилки
та записати правильно форми ступенів порівняння прикметників.
Солодкіший за все плід праці. (Нар. творч.) Самі вищі – чистих душ собори.(Д.Білоус) Та немає великішого дива, як
зазернена хлібна нива!(Д.Луценко). Хто
сам себе опанував, найважчу річ опанував. (І.Франко ) Вклоняюся тобі, моя
родино най блища! (Д.Павличко) Час – най більш надійніший
порадник. (Нар. творч.)
Який повчальний зміст цих речень?
(моральні цінності)
Картка4
Четверта
зупинка – «Центр перекладів», у якому було стерто переклад прикметників та знищено
правила правопису суфіксів. Ви повинні
за поданими словами скласти правила правопису суфіксів, і правильно перекласти
прикметники та записати їх. На виконання маєте 5 хвилин. (Після виконання проводиться взаємоперевірка та презентація конспекту,
складеного учнями)
Туманный –
радостный –
несказанный –
овощной
|
денежный –
сказочный –
вишневый –
|
Картка 5.
Редагування тексту
Поставити
прикметники у відповідну форму. Розкрити дужки, вибравши правильний варіант
написання орфограм.
1. Сніговий
в(о,а)да пахла свіжістю.
2. Під
д(е,и)ревами, на білий, як цукор, снігу лягла тінь від з(е,и)лений ялинки.
3. Блакитний небо
просвічує між білий стовбурами б(е,и)різ та їх тонкий рожевий гілками.
4. Ясний сонячний
промі(н,нн)я сріб(н,нн)ий доріжкою лягло по снігу між довгий тінями.
Карта самооцінювання
Вид роботи
|
бали
|
Оцінка учня
|
Оцінка вчителя
|
1.зупинка «Конструкторське бюро»
|
0, 1, 2
|
|
|
2.зупинка – «Розряди прикметників»
|
0, 1, 2
|
|
|
3.зупинка – «Бібліотека»
|
0, 1, 2
|
|
|
4.зупинка – «Центр перекладів»
|
0, 1, 2
|
|
|
5.зупинка – «Центр редагування »
|
0, 1, 2
|
|
Сьогодні цей конспект був перевірений Валентиною Володимирівною Лопатюк, були внесені поправки.
ОтветитьУдалить