пятница, 6 декабря 2013 г.


 
Конспект залікового уроку з української мови
 
«Узгоджено»

 ________________/___________

Підпис                                         ПІП

Степанової Ольги Володимирівни

студентка групи У 5

Севастопольського міського
гуманітарного університету

Керівник від бази практики:
Косаркова Н. П. 

Керівник від кафедри:
Надточій В. В.

 

КОНСПЕКТ

УРОКУ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

6 грудня 2013 року у 6 - А класі  ЗОШ № 60

 

Тема: Узагальнення і систематизація вивченого про прикметник. (Урок-подорож)

Соціокультурна тема: Твій дім, твоя родина

Мета:  Узагальнити й систематизувати знання  про прикметник як частину мови й удосконалювати вміння застосовувати ці знання на практиці;

Розвивати уміння асоціативно мислити; навички  орфографічного правильного письма; використовувати прикметники в зв’язному мовленні; робити висновки, спів ставляти;  удосконалювати культуру усного та писемного мовлення.

Виховувати любов до природи рідного краю, спостережливість за навколишнім світом, культуру мовлення.

Формувати мовну, мовленнєву, інформативну, комунікативну компетенції.

Метод: бесіда

Прийоми: слово вчителя, взаємоперевірка, переклад, редагування, диференційовані завдання незакінчене речення, рефлексія.

Тип уроку: закріплення вивченого

 

Обладнання: Додаток 1: 1. картка «Конструкторське бюро»

2. Картки «Розряди прикметників »

3. картка – «Бібліотека»  

4.картка  «Центр перекладів» .

5. Картки з текстом для редагування

  Додаток 2. Карта оцінювання

Додаток 3. Оформлення дошки

Додаток 4. Оформлення учнівського зошита

 


 

СТРУКТУРНО-КОМПОЗИЦІЙНА СХЕМА УРОКУ

 

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Прийом «Чиста дошка»

ІV.Повторення вивченого.

1.зупинка «Конструкторське бюро»

2.зупинка – «Розряди прикметників »

3.зупинка – «Бібліотека»

4.зупинка – «Центр перекладів»

5.зупинка – «Центр редагування »

V. Підведення підсумків уроку.

VІ. Повідомлення домашнього завдання.

VІ. Підсумки.

 


 

 

Оформлення дошки

Шосте грудня

Класна робота

Узагальнення і систематизація вивченого про прикметник

Твій дім, твоя родина

 

Морфологія- це розділ мовознавства …

Прикметник –це частина мови …

За значенням прикметники мають розряди:…..

Якісні прикметники…

Відносні …

Присвійні …

Прикметники творяться різними способами-це..

 

 

 

 

 

 


 

Оформлення учнівського зошита

Шосте грудня

Класна робота

Узагальнення і систематизація вивченого про прикметник

Твій дім, твоя родина

 

Празький, міський, козацький;

молочно білий, білосніжний,  морозостійкий, ніжно - блакитний;

 невеликий, невгамовний, не широкий,а вузький, ранок був не холодний.

 

а) У лісі мисливці побачили вовче лігво.(Присвійний)

 б) Шубу зшили з вовчого хутра. (Відносний)

 в) Після прогулянки хлопець мав вовчий апетит. (Якісний)

 

Солодший за все плід праці. Самі вищі – чистих душ собори. Та немає більшого дива, як зазернена хлібна нива!  Хто сам себе опанував, найважчу річ опанував. Вклоняюся тобі, моя родино найблища!  Час – найбільш надійний порадник.

 

Туманный – туманний

радостный – радісний

несказанный – несказанний

овощной – овочевий

денежный – грошовий

сказочный – казковий

вишневый –вишневий

 

1. Снігова вода пахла свіжістю.

2. Під деревами, на білий, як цукор, снігу лягла тінь від зеленої ялинки.

3. Блакитне небо просвічує між білими стовбурами беріз та їх тонкими рожевими гілками.

4. Ясне сонячне проміння срібною доріжкою лягло по снігу між довгими тінями.

 

 

 


 

ХІД УРОКУ

Етап, метод, прийом, форма. Навчальна ситуація
 
Зміст діяльності вчителя
 
Зміст діяльності учнів
 
Час
І. Організаційний момент.
 
Добрий день. Посміхніться один одному, створіть гарний настрій і почнемо працювати .А урок у нас буде незвичайний урок - подорож.
 
 
ІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Мотивація
На завершення вивчення  теми  Пан-прикметник залишив вам подарунки. Та от біда: до міста завітала бешкетниця. Вона забрала й заховала подарунки та наробила багато лиха в місті прикметника.
Ми з вами повинні виправити все та з’ясувати, де заховані наші подарунки. Для цього треба буде виконати декілька завдань.
Наші завдання узагальнити й систематизувати знання про прикметник, як частину мови. Згадати правила творення і написання прикметника, правильно вживати їх в нашому мовленні.
Бешкетниця у вигляді підказки залишила свій маршрут, за яким нам легше буде працювати.
Зверніть увагу! На столах у вас є наступний матеріал: картка – інформатор з завданнями та картка оцінювання.
 Оцінки протягом всього уроку ви будете ставити самі в картці оцінювання, при виконанні кожного завдання ( 2 бали за правильну роботу, 1 бал як що є 2 помилки, 0 як що зовсім не правильно)
Запишіть у зошитах:  число, класна робота та тему нашого уроку.
 
 
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
 
Незакінчене речення на дошці
Прийом «Чиста дошка»
 
 
Для того щоб ми вирушили в подорож. Нам спочатку  треба пригадати відомості про прикметник. На дошці написані незакінчені речення. Застосуємо прийом « Чиста дошка». Як тільки ви правильно відповідаєте – питання стирається. Пригадайте будь ласка що ж таке:
 
 
Морфологія- це розділ мовознавства …
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Про мову, в якому слово вивчається як частина мови
 
Прикметник –це частина мови …
Яка виражає ознаку предмета і відповідає на питання який? чий?
За значенням прикметники мають розряди:…..
Якісні, відносні, присвійні
Якісні прикметники…
Називають ознаку предмета, яка може виявлятися більшою чи меншою мірою, і відповідають на питання Який? Яка? Яке?
Відносні …
Називають ознаку предмета за його відношення до інших предметів і відповідають на питання Який? Яка? Яке?
Присвійні …
Позначають належність чого-небудь особі чи предмету і відповідають на питання Чий? Чия? Чиє?
Прикметники творяться різними способами-це..
Суфіксальний, префіксальний, префіксально-суфіксальний, складання основ і слів
ІV.
Повторення вивченого.
 
 
Ми починаємо нашу мандрівку.
Перша зупинка «Конструкторське бюро»
 
1. Вставити пропущенні букви, розкрити дужки.
 
    Праз..кий, міс..кий, козац..кий, молочно(білий), (біло)сніжний,
    (морозо)стійкий, (ніжно)блакитний, (не)великий, (не)вгамований,
    (не)широкий, а вузький, ранок був (не)холодний.
 
 
 
 
Поясніть написання слів.
 
Учні записують в зошит,а два учні на зворотньому боці дошки. Потім 
перевіряють.
Празький,міський,
козацький;
молочно білий,білосніжний,
морозостійкий, ніжно-блакитний;
 невеликий,невгамовний,
не широкий,а вузький,ранок був не холодний
 
Отже, які типи орфограм зустрічаються  в завданні?
 
   
 
 написання суфіксів ськ, зьк, цьк, написання складних прикметників, не з прикметниками
Трішки відпочинемо від письма і попрацюємо усно .
Необхідно бути уважними пригадайте коли прикметники пишуться разом, а коли через дефіс.  (Сухо)путний,(яскраво)червоний,(три)кутний,(синьо)окий,(народно)пісенний,(гірко)солоний,жовто(гарячий),(середньо)вічний,(поштово)телеграфни,(державно)політичний,(західно)український,(м’яс)молочний,(південно)східни, (вище)згаданий.
 
 
 
Учні встають, як що слова пишуться разом, сідають коли слова пишуться через дефіс.
Сухопутний,
яскраво-червоний, трикутний,
синьоокий,
народнопісенний,
гірко-солоний, жовтогарячий, середньовічний,
поштово-телеграфний, державно-політичний, західноукраїнський,
 м’ясо-молочний,
південно-східний, вищезгаданий.
Добре, ви знаєте правила написання складних слів.
 
Друга наша зупинка – «розряди прикметників ». Які розряди мають ці прикметники .
 
А. У лісі мисливці побачили вовче лігво.(Присвійний)
 Б. Шубу зшили з вовчого хутра. (Відносний)
 В. Після прогулянки хлопець мав вовчий апетит. (Якісний)
 
 
 
Працюють біля дошки по черзі. Записують у зошит Зачитують свої відповіді.
 
 
Отже, який можно зробити висновок ?
Прикметники  можуть переходити з одного розряда в інший.
Третя зупинка – «Бібліотека». У книжках Бешкетниця наробила помилок у ступенях порівняння прикметників. Наше завдання – виправити помилки та записати правильно форми ступенів порівняння прикметників.
 
Солодкіший за все плід праці.
 Самі вищі – чистих душ собори.
Та немає великішого дива, як зазернена хлібна нива!
Вклоняюся тобі, моя родино най блища!
 Час – най більш надійніший порадник.
 
Який повчальний зміст цих речень? (моральні цінності)
Речення записані на картках.
учні переписують в зошит,виправляючи помилки.Потім 
обмінюються зошитами
 і перевіряють. А один учень зачитує і пояснює орфограму
 
 
Солодший
Найвищі
Більшого
Найближчу
Найбільш надійний
 
 
 
 
Так які є ступені порівняння?
Вищий : проста форма утворюється за допомогою суф.( іш, ш); складена – (більш, менш)
 
 Найвищий: проста форма утворюється за допомогою преф. ( най); складена – (найбільш, найменш)
 
Четверта зупинка – «Центр перекладів», у якому було стерто переклад прикметників та знищено правила правопису суфіксів. Ви  повинні за поданими словами скласти правила правопису суфіксів, і правильно перекласти прикметники та записати їх. (Після виконання проводиться взаємоперевірка)
Туманный –
радостный –
несказанный –
овощной
денежный –
сказочный –
вишневый –
 
Молодці ви вмієте перекладати,але слід
пам’ятати відмінності в російській та українській мові.
 
 
 
 
 
Учень на дошці ,а останні в зошитах.
 
 
 
 
 
Туманний,
радісний,
несказанний,
овочевий,
грошовий,
казковий,
вишневий .
 
 
 
 
 
 
П’ята зупинка – «Центр редагування», Редагування тексту
Поставити прикметники у відповідну форму. Розкрити дужки, вибравши правильний варіант написання орфограм.
 
1. Сніговий в(о,а)да пахла свіжістю.
2. Під д(е,и)ревами, на білий, як цукор, снігу лягла тінь від з(е,и)лений ялинки.
3. Блакитний небо просвічує між білий стовбурами б(е,и)різ та їх тонкий рожевий гілками.
4. Ясний сонячний промі(н,нн)я сріб(н,нн)ий доріжкою лягло по снігу між довгий тінями.
 
 
 
 
Учні записують речення в зошитах
Взаємоперевірка
 
 
 
1. Снігова вода пахла свіжістю.
2. Під деревами, на білий, як цукор, снігу лягла тінь від зеленої ялинки.
3. Блакитне небо просвічує між білими стовбурами беріз та їх тонкими рожевими гілками.
4. Ясне сонячне проміння срібною доріжкою лягло по снігу між довгими тінями.
V. Підведення підсумків уроку.
 
Підводячи наші підсумки ви впорались із усіма труднощами. Отже, на наступному уроці ми можемо почати вивчати ще одну частину мови –числівник.
 
Рефлексія
Сьогодні я навчився ..
Я не вмів .а тепер вмію …
Мені ще треба довчити….
 
Учні виставляють оцінку в картку
 самооцінювання і здають її вчителю. Вчитель виставляє свою оцінку і виводить бал.
Ми виправили всі помилки які накоїла Бешкетниця, тож подарунок від Пана Прикметника наш.
 
 
VІ. Повідомлення домашнього завдання.
 
Вправа 345 усно.
Письмово виконати вправу 347 або 349
 
 

 


 

КАРТКА – ІНФОРМАТОР

Завдання № 1

·       Вставити пропущенні букви, розкрити дужки.    Поясніть написання слів.

    Праз..кий, міс..кий, козац..кий, молочно(білий), (біло)сніжний,

    (морозо)стійкий, (ніжно)блакитний, (не)великий, (не)вгамований,

    (не)широкий, а вузький, ранок був (не)холодний.

·       Які типи орфограм зустрічаються  в завданні?

   

Завдання № 2

Визначити розряд прикметника

1.      У лісі мисливці побачили вовче лігво

2.      Шубу зшили з вовчого хутра.

3.      Після прогулянки хлопець мав вовчий апетит.

 

Завдання № 3

Виправити помилки та записати правильно форми ступенів порівняння прикметників.

1.     Солодкіший за все плід праці.

2.     Самі вищі – чистих душ собори.

3.     Та немає великішого дива, як зазернена хлібна нива!

4.     Вклоняюся тобі, моя родино най блища!

5.     Час – най більш надійніший порадник.

 

Завдання №  4

 За поданими словами скласти правила правопису суфіксів, і правильно перекласти прикметники та записати їх. (Після виконання проводиться взаємоперевірка)

Туманный –
радостный –
несказанный –
овощной
денежный –
сказочный –
вишневый –
 



  Завдання №  5     Редагування тексту

Поставити прикметники у відповідну форму. Розкрити дужки, вибравши правильний варіант написання орфограм.

1. Сніговий в(о,а)да пахла свіжістю.

2. Під д(е,и)ревами, на білий, як цукор, снігу лягла тінь від з(е,и)лений ялинки.

3. Блакитний небо просвічує між білий стовбурами б(е,и)різ та їх тонкий рожевий гілками.

4. Ясний сонячний промі(н,нн)я сріб(н,нн)ий доріжкою лягло по снігу між довгий тінями.


 

Карта самооцінювання

Вид роботи
бали
Оцінка учня
Оцінка вчителя
1.зупинка «Конструкторське бюро»
0, 1, 2
 
 
2.зупинка – «Розряди прикметників »
0, 1, 2
 
3.зупинка – «Бібліотека»
0, 1, 2
 
4.зупинка – «Центр перекладів»
0, 1, 2
 
5.зупинка – «Центр редагування »
0, 1, 2
 

 

 

3 комментария:

  1. Скористайтеся цими матеріалами - збагатіть своє мовлення:
    "поратися" http://slovopys.kubg.edu.ua/п

    ОтветитьУдалить
  2. Хто у вас центр натхнення? Цікаві задумки - хай щастить у їх реалізації.

    ОтветитьУдалить
  3. Дякую, урок пройшов дуже добре.

    ОтветитьУдалить